Academia.edu ve hoşnutsuzlukları

Akademisyenlerin ve araştırmacıların araştırmalarını paylaştıkları, benzer ilgi alanlarına sahip diğer akademisyenlerle iletişim kurdukları ya da onları takibe aldıkları, ilgi duydukları konularla ilgili yeni makalelerden haberdar oldukları bir sosyal medya platformu aslında oldukça iyi duyuluyor. Belki de bu yüzden, bu amaca hizmet etmek üzere 2008 yılında kurulan Academia.edu sitesi kısa zamanda akademisyenlere ve araştırmacılara özel bir sosyal medya platformu olarak eşsiz bir popülerliğe kavuştu. Yüzbinlerce üyenin milyonlarca makalesini (ya da daha başka içeriğini) paylaştığı bir platform olarak hizmet vermeye devam ediyor.

Ama Academia.edu’nun kar amacı güden özel bir şirket oluşu ve sunduğu bazı hizmetlerden ücret talep etmesi tepkiyle de karşılanıyor.

Gösterilen tepkilerin en önemlilerinden biri, web sayfasının yüksek öğrenim kurumlarına has olan ve kamusal hizmet sunan kuruluşlara ait .edu uzantısına sahip olması. Özel bir şirketin web sayfasının böyle bir adla yayınlanmasının yanıltıcı olduğu dile getiriliyor.

Daha önemlisi, kullanıcıların kendi yayınlarını yükleyerek içeriğini oluşturduğu sistemde çeşitli hizmetlerin para karşılığı veriliyor olması bazı kaygılara neden oluyor. Örneğin, yüklenen içeriğin diğer kullanıcılar tarafından yorumlanması özelliğinin ücret karşılığı verilmesi söz konusu. Ayrıca, içeriğin kimler tarafından okunduğu gibi bilgiler de premium üyelik kapsamında sunuluyor. Bir kullanıcı sisteme yüklediği makalesini okuyan kişinin hangi kurumdan olduğu ve pozisyonunun ne olduğu gibi bilgileri edinmek için hesabını premium‘a yükseltmek zorunda. Tam da bu nedenlerle, Academia.edu akademisyenlere ve araştırmacılara ait kamusal bilgileri ücret karşılığı satarak kazanç elde etmeyi hedefliyor.

Kendisi de Oxford Üniversitesi’nden felsefe doktorasına sahip olan Academia.edu’nun kurucusu ve CEO’su Richard Price, bu uygulamaları savunmak için sistemin kullanıcıların çıkarına olduğunu vurguluyor. Academia.edu’de yayınlanan bir makalenin yayınlanmayan bir makaleye göre daha fazla atıf aldığını, sisteme ayda 35 milyon kullanıcının eriştiğini ve üretilen bilginin bu sayede geniş bir kitleye ulaşabilir hale geldiğini savunuyor.

Ancak, tüm bunlara karşın, kullanıcıların kendilerine ait olan, ve belli ölçüde kamusal olması gereken, bilgilerin neden Academia.edu’ye aitmişçesine ücret karşılığı satıldığına pek de yanıt vermiyor.

Platformun kar odaklı çalışma prensibine getirilen itirazlar, bu türden sosyal ağlara olan ihtiyacı hepten reddediyor sayılmaz. Academia.edu gibi işleyen bir sosyal ağın araştırmacılar arasında oldukça faydalı olduğu sıklıkla tekrarlanıyor. Ancak, bunun açık erişimli ve kar amacı gütmeyen bir prensiple işlemesi gerektiği üzerinde ısrarla duruluyor. Tam da bu yüzden, Academia.edu’nün alternatifi platformlara üyeliklerin aktarılmasına yönelik çok sayıda çağrıdan söz edilebilir. Örneğin, Sarah Bond Forbes’ta yayınlanan makalesinde Academia.edu’deki hesapları kapatmayı öneriyor; bunun yerine, Zenodo ve Humanities Commons gibi alternatiflere yönelmeye çağırıyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s