Powerpoint sunumları iyi bir eğitim aracı mı?

Powerpoint sunumlarının üniversite eğitiminde geniş bir kullanım alanı var. Hemen her sınıfta projeksiyon cihazları bulunuyor ve bu cihazların video ve fotoğraf gösterimi dışında en yaygın kullanım biçimi ders notlarının ekrana yansıtılması. Peki bu iyi bir eğitim aracı olabilir mi?

overhead_projectorPowerpoint sunumlarının eğitim aracı olarak kullanılmasına üst perdeden sert itirazlar getirenler var. Kopenhag İşletme Okulu’ndan Bent Meier Sørensen bunlardan biri. Powerpoint’in öğrencileri aptallaştırdığını ve akademisyenleri de sıkıcılaştırdığını söyleyerek derslerde kullanılmasının yasaklanması gerektiğini savunuyor. Hatta savunmanın ötesine geçerek fakültelerinde yasaklandığını duyuruyor.

Sørensen’e göre Powerpoint sunumları ders materyali olmak için hiç elverişli değil çünkü eğitimcilerin sorular sormaları, tartışma açmaları gerekli. Bu türden yazılımlar ise bir süre önceden hazırlanmış, gereğinden fazla kesin ve durağan bilgiler içeren, hiçbir improvizasyona gerek duymadan öğrencilere kuru bilgi aktarımı yapmayı sağlıyor. Tam da bu yüzden Powerpoint dersleri öğrencilerin kuru bilgi bombardımanı altında kaldığı sıkıcı dersler oluyor.

Powerpoint sunumlarının neden ders materyali olamayacağına dair gerekçelere Paul Ralph’ın da bazı eklemeleri var. PPT slaytlarının bullet işaretleriyle sloganlaşmış bilgiler ve aşırı basitleştirilmiş tablolar içerdiğini söylüyor. Bu nedenle, karmaşık, çok anlamlı ya da belli muğlaklıkları taşıyan hususların öğrencilere aktarılamayacağını savunuyor. Bu yüzden, slaytların netlik ilüzyonu yaratsa da derinlikli bir analiz sunmaktan çok uzak olduğunu vurguluyor. Buna karşın, slaytlar aracılığıyla ders anlatmaktan uzak duran eğitimcilerin anlaşılmaz bulunabildiğini ve öğrenci memnuniyeti anketlerinde düşük notlar alabildiğini de teslim etmek gerek.

Powerpoint sunumlarının öğrenciler tarafından da bu kadar çok tercih edilmesinin arkasındaki en önemli neden ders notu olarak görülüyor olmaları. Yükümlülükleri arasında haftalık ders okumaları listelenmiş olsa dahi, eğer bir eğitimci derslerinde Powerpoint sunumunu kullanıyorsa, sadece slaytları okumakla yetiniliyor. Sunumların paylaşılmasının bu kadar çok talep edilmesinin altında çoğunlukla bu yatıyor. Özetle; bir Powerpoint sunumunun bir kitabın muadili olarak algılanması gibi bir sorunla karşı karşıya kalıyoruz.

Peki Powerpoint sunumları neden yaygın bir şekilde kullanılıyor? Pek çok eğitimci pekala ders materyallerinin hazırlanmasında teknolojik olanaklardan yararlanma gerekliliği gibi -biraz da ezbere söylenen- klişe fikirlere başvurabilir. PPT sunumlarını bu  zeminde savunabilir. Samimi bir cevap verebilecek küçük bir azınlık ise bu türden yazılımların ders anlatmayı nasıl kolaylaştırdığından söz edecektir.

Powerpoint sunumları ekranda yazılanları bir kez okuyup, bir kez de –paraphrasing denilegelen- başka sözcüklerle tekrar açıklayarak ders zamanını doldurmak demek. İşini bir miktar daha ciddiye alanlarsa yeni örneklerle sunumlarını zenginleştirebiliyorlar. Üstelik bu sunumları bir kez hazırladıktan sonra, sonraki yıllarda noktasına/virgülüne dokunmayarak kullanmak da mümkün.

İşin özü; Powerpoint sunumları eğitimciler için büyük kolaylık. Öğrenciler içinse son derece verimsiz bir araç. Bu türden yazılımlardan kurtulmanın yolu, öğrencilerin Powerpoint kullanılmamasını talep etmelerinden geçiyor.

Reklamlar

One thought on “Powerpoint sunumları iyi bir eğitim aracı mı?

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s